המעבר מבנקאות מסורתית לבנקאות דיגיטלית,
מדגיש את חשיבות ההתמקדות בלקוחות ולא רק בטכנולוגיה. בעוד הטכנולוגיה מתקדמת במהירות, הקצב שבו הלקוחות מסתגלים
לשינויים אלה הוא איטי יותר.
נקודות המפתח במיקוד המעבר מבנקאות מסורתית לבנקאות דיגיטלית:
גישה ממוקדת לקוח: המעבר צריך להתחיל בהבנה עמוקה של צרכי הלקוחות אשר רגילים
לצרוך את שירותי הבנקאות המסורתיים. הדגש הוא על היכרות עמוקה של הבנקאות
המסורתית, הכרת סוגי הצרכנים ופלחי השוק שונים והבנת העדפות הלקוח.
עקומת למידה טכנולוגית: למרות שהלקוחות עשויים להיות איטיים באימוץ טכנולוגיות
חדשות, קיימת הכרה בכך שהם לומדים בהדרגה. קצב הלמידה איטי יותר מההתקדמות
הטכנולוגית, ומחייב גישה אסטרטגית לגישור על הפער.
פילוח מדויק לשלב המעבר:
המעבר לבנקאות דיגיטלית צריך להיות כרוך בבניית גשר
ותיאום בין הבנקאות המסורתית לבנקאות הדיגיטלית. זה כולל פילוח מדויק של המשתמשים
על בסיס גורמים כגון הכנסה, פוטנציאל, גיל ומידת השימוש בטכנולוגיה וכו'
טיפול ייעודי בנישות: נישות שונות בקרב לקוחות פרטיים (לפי הכנסה, גיל, שימוש
בטכנולוגיה, תדירות צריכה, מורכבות צרכים, שייכות למספר סגמנטים וכו') והתייחסות
אחרת ללקוחות מסחריים (עסקים זעירים, עסקים עונתיים וכו') אשר צריכים לקבל התייחסות
ואסטרטגיית שירות אחרת לחלוטין. כל נישה דורשת אסטרטגיה מותאמת אישית שונה.
מהפכה דרך היכרות: המטרה היא מהפכה בבנקאות, המונעת על ידי שינוי בטעמי הציבור.
הדגש על היכרות עם הבנקאות המסורתית, הבנה מעמיקה של בסיס הלקוחות, סגמנטציה
מדויקת ופיתוח אסטרטגיית גיוס לקוחות ייעודית הם קריטיים להשגת המטרה.
טכנולוגיה כנתון: יש הכרה בכך שהטכנולוגיה תמשיך להתקיים ולהתפתח. ההתמקדות
צריכה לטעמי להתמקד בלקוחות ובהעדפותיהם, מתוך הכרה שהמחיר אינו הפרמטר היחיד
המשפיע על אימוץ הלקוחות.
לסיכום,
נקודת המבט המובילה מתמקדת בטכנולוגיה ידידותית ומתקדמת כנקודת המוצא
למעבר לקוחות מבנקאות מסורתית לבנקאות דיגיטלית אך לדעתי, הנקודה העיקרית חייבת
להיות הצורך בגישה מתחשבת וממוקדת לקוח במעבר מבנקאות מסורתית לבנקאית
דיגיטלית, עם הבנה חדה של התנהגות הלקוחות והעדפותיהם המנחים את התפתחות
השירותים הבנקאיים ועל בסיס פילוח מדויק של צרכיהם,, לבנות את הגשר הייעודי לכול
סגמנט.
ירון פרץ
מנהל בכיר לשעבר – בנק לאומי